Startpagina

Hoes voor nieuwe haarkrultang gemaakt

Een paar weken geleden kocht ik een Chi haarkrultang, deze zat netjes verpakt in een doos maar er zat verder geen hoes bij om hem in te bewaren. En om hem nu elke keer terug in de doos te moeten doen is niet echt handig, dus ging ik zelf aan de slag om een hoes te maken


Dit is ie dan, een hele dunne keramische krultang van nog geen 1 cm doorsnede (0,75) hier kan je kleine krullen mee maken maar ook je haar meer volume geven of glad maken gaat goed. En ik heb maar kort haar dus kan geen dikke krultang gebruiken.
Ik meet hem op zoals ik hem ongeveer op ga bergen in een hoes. Lengte 40 cm, breedte 10 cm.
Ik had een paar jaar terug een lap spijkerstof gekocht op de markt, was iets van 5 euro per meter, de roze stof had ik ook nog liggen, is een zachte soort velours wel rekbaar wat eigenlijk niet echt ideaal is merkte ik later :(
Dus ik knipte 2 lappen spijkerstof van 43 cm lang en 13 cm breed dit is inclusief 1,5 cm naadtoeslag rondom. Hetzelfde deed ik met de roze stof (voor de binnenkant ).Ook knipte ik een klepgedeelte (2x) van spijkerstof, gewoon op gevoel ongeveer 1/3 deel van de lengte van de andere lappen.
Klepgedeeltes verstevigen met strijkvlieseline.
De voorkant borduren. Het borduurpatroon heb ik bewust in de kleuren van de Chi krultang gemaakt,  de orginele kleuren waren namelijk blauw met zilvergrijs.
Bovenklep borduren :)
Stukje klittenband op onderklep naaien
De goede kanten op elkaar leggen en rondom aan 3 kanten stikken, dus de bovenkant open laten zodat je hem binnenstebuiten kan keren, oftewel de goede kant naar buiten omkeren.
Klep naar de goede kant omgekeerd en op de rand doorgestikt
De spijkerstof even afgezigzagt, ik heb 1 naad bewust breder gehouden zo krijg je niet 1 dikke rand aan de binnenkant maar voelt hij meer aflopend aan (moeilijk uit te leggen zo, het wordt ook wel afdikken genoemd)
Ook de hoekjes afgeknipt uiteraard anders krijg je geen mooie hoeken als je hem omdraait.
En toen kwam ik erachter dat de roze stof niet echt gemakkelijk is te naaien, het verschoof heel erg zodat ik dus niet goed uitkwam met de naden naaien, gelukkig heb ik ook een lockmachine die de stof afsnijd en tegelijkertijd afwerkt dit wordt veel gebruikt met rekbare stoffen en dat ging gelukkig wel goed.
Hier is hij al af, het is namelijk verder een kwestie van beide delen omkeren, de voering in de buitenstof stoppen, daar de klep tussen leggen, naadtoeslag naar binnen vouwen en even spelden en daarna dichtnaaien. Het andere gedeelte van het klittenband heb ik er met de hand opgenaaid omdat ik zo precies de plaats kon beoordelen waar het moest komen nadat ik de klep vastgenaaid had.
Hij past goed, gelukkig :)
Het eindresultaat, met de krultang erin.

Ik ben hier een ochtendje mee bezig geweest, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik tussendoor foto's moest maken dan duurt het allemaal wat langer. Maar uiteindelijk ben ik blij met het resultaat ook al was de roze stof niet fijn om te naaien, maar ja daar leer je uiteindelijk ook weer van ;)

Wat vinden jullie van mijn krultanghoes?















3 opmerkingen:

  1. hij is heel mooi geworden ziet er top uit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi geworden!
    En al doende leert men weer he ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Marianne, te lang weinig zelf gemaakt op de naaimachine ;)

      Verwijderen