Startpagina

Colsjaal gemaakt

Heel snel en eenvoudig te maken, deze colsjaal ;)
Ik had nog een stuk tricot-velours liggen en dit was precies genoeg. Eerlijk gezegd heb ik een hekel aan rekbare stoffen te naaien, maar omdat ik pas een nieuwe lockmachine heb was dit perfect om mee te beginnen. Maar ook zonder lockmachine is het goed te doen hoor, ik laat het je zien


De afmeting van de stof die ik heb gebruikt is 30 cm lang bij 140 cm breed, de totale breedte van de stof dus. En dat betekent dat je de zijkant niet af hoeft te werken met een zigzag of lockmachine want er zit natuurlijk een zelfkant aan en die rafelt niet :)

Links dus de stofvouw en rechts de zelfkanten.


De lap openvouwen en met de goede kanten op elkaar spelden. De zelfkanten zie je nu rechts en links. Dan het gespelde gedeelte met een zigzagsteek afwerken en daarna met een rekbare naad ernaast stikken, ik heb het met de lockmachine gedaan dus afsnijden, afwerken en vastnaaien tegelijk.


Dan het ene uiteinde binnenstebuiten erin steken naar het andere uiteinde, zodat de goede kanten op elkaar liggen. De "verkeerde" kant zit dus aan de buiten en binnenkant.


Hier nog een foto van de in elkaar geschoven stof, rechts de dichte "stofvouw". Links het gedeelte dat nog dichtgestikt moet worden.

Close-up van mijn locknaad ;)


Hier zie je de "uiteinden" beter. Zorg ervoor dat de afwerknaden netjes op elkaar liggen.Dit afspelden en met een rekbare zigzagnaad rondom dichtstikken, maar laat ongeveer 10 cm open zodat je hem nog binnenstebuiten kan keren!


Hierboven de "opening" in het midden. 


Rekbare zigzagsteek in close-up.

Dan door de opening de colsjaal omkeren en het open gebleven gedeelte naar binnen vouwen en met de hand (naald en draad) overhands dichtnaaien. En klaar is je colsjaal :)


Dit is ie dan, in lange uitvoering (enkel) want een colsjaal doe je dubbel om je hals ;)


En zo zit ie dan, heerlijk zacht en warm :)


Maar ook zo te dragen, eerst enkel om je nek hangen, dan het gedeelte voor je een keer draaien en het overige gedeelte over je hoofd doen. Ook lekker voor als je naar buiten gaat als het wat kouder is.  En draag je hem bij je jas dan lijkt het op een gewone sjaal, maar zonder de irritante uiteinden!

Eerlijk gezegd vind ik dit lekkerder zitten dan een gebreide colsjaal, zooo lekker zacht! :)
Natuurlijk kan je deze colsjaal van elke rekbare stof maken, al zou ik niet voor hele dunne stof kiezen want dan valt de col minder mooi en buiten dat een dikkere stof is ook meer functioneel natuurlijk anders krijg je alsnog een koude nek/hals. Ik draag hem ook als ik weer eens last heb van een stijve nek, en dat heb ik best vaak. Dus ga ik binnenkort er zeker nog een maken, waarschijnlijk in de kleur zwart. Ik ga mijn ogen open houden bij de coupon aanbiedingen ;)


1 opmerking:

  1. Wat heb jedatgoedbeschreven Brigitta, en een zeer mooie sjaal de kleur ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen