Startpagina

Vrijstaand kant (FSL) als halssieraad

Vrijstaand kant kent veel mogelijkheden, zo kan je het heel goed gebruiken om een sieraad te maken. En het is ook nog eens heel gemakkelijk en snel te maken, als je een borduurmachine hebt dan ;) Ik laat je zien hoe ik mijn eerste halssieraad maakte
Deze keer heb ik een stukje organza stof als ondergrond gebruikt, het maakt het vrijstaand kant net iets steviger en je ziet het haast niet zitten. Ik spande dus een stuk ecrukleurig organza en een laagje oplosbaar plastic (Solvy) in de hoop. Natuurlijk koos ik dezelfde kleur garen op mijn spoel als mijn bovendraad. Daarna kon de machine gaan borduren,  20 minuten later was het klaar :)

Daarna knipte ik het kantpatroon heel voorzichtig langs de buitenlijn uit, het organza dus. Daarna in een beetje lauwwarm water uitspoelen. Tussen een handdoek het meeste water eruit drukken en plat laten drogen. Ik had nog een ketting liggen met een grote steen eraan die ik eens gratis bij een bestelling had gekregen. Het is geen lederen veter, al lijkt dat op het eerste gezicht wel zo. Gewoon een soort textiel. Ik knipte hem in het midden door en lijmde de uiteinden (ongeveer 1 cm) met textiellijm aan de achterzijkanten vast. Even een minuut goed aandrukken en het zit vast.



Het is ook nog eens heel prettig om te dragen want hij weegt namelijk niets ;)






6 opmerkingen:

  1. Wat ben je creatief zeg, mijn creatieve denkvermogen is ver te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gedaan zal effe duren ben pas begonnen met borduurmachine te werken dus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Milena, welke borduurmachine heb je?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet het nu nog in water leggen, dan lost de solvy op

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, ik heb het uitgespoeld Silvia, staat ook in mijn tekst hierboven ;) maar ik heb het ook op organza geborduurd, misschien dat je dat op de foto ziet (iets glimmend)? Dit heb ik gedaan omdat het kant dan mooier in vorm blijft :)

      Verwijderen