Startpagina

Klein denim schoudertasje gemaakt van een oude spijkerbroek

Hebben jullie dat ook wel eens dat je een zware schoudertas meeneemt terwijl je eigenlijk alleen je sleutels, portemonnee en mobiele telefoon mee hoeft te nemen? Daarbij komt ook nog eens dat vaak de schoudertas alleen al vrij zwaar weegt omdat ie vaak van leer is en nogal wat metalen zware sluitingen heeft. Ik besloot dus een lichtgewicht tasje te maken ;)
En omdat ik denim tassen erg leuk vind en ik heel veel oude spijkerbroeken heb besloot ik er een daarvan te maken. Ik heb veel van die spijkerbroeken voor 1 euro per stuk bij de Kringloopwinkel gekocht, de maat maakt dan natuurlijk niets uit want ik ga ze toch verknippen :)

Eerst natuurlijk een patroontje borduren anders is het zo saai ;)


En natuurlijk moet er wel een voering inkomen, ik besloot voor het stofje te gaan van Stenzo, dit heb ik een paar maanden geleden online besteld. Dat hebben jullie al voorbij zien komen hier in een artikel. Ik vind het wel mooi staan bij de kleuren garen van het borduurpatroon.


De voering met opstrijkbare vlieseline verstevigd, daarna de zijkanten afgewerkt met een zigzagsteek en de 2 zijkanten en bodem met stiksteek dicht genaaid.


Dan strijk je alle naden open, zodat je geen dikke naden krijgt straks. Ook de "bovenkant" heb ik gelijk 1 cm omgestreken. Daarna een "echte" bodem maken, ik vind het altijd net iets mooier dan gewoon een platte tas. Zorg dus ervoor dat de naden precies op elkaar liggen bij het naaien. Dit stiksel heb ik 4 cm breed gemaakt, dus 2 cm aan elke kant van de middelste naad.


Daarna de "punten" 1 cm naast het stiksel afknippen en afwerken met een zigzagsteek. En dan draai je het denim gedeelte om en plaats je het voering gedeelte zo in het denimgedeelte.

En tot zover ging alles goed, daarna heb ik heel wat gepuzzeld om de rits er zo mooi mogelijk in te krijgen :( Helaas heb ik daar allemaal geen foto's van gemaakt, maar ik kan je wel vertellen dat het gemakkelijker was als de tas groter had geweest! Ik kon nu namelijk het tasje niet eens om mijn vrije arm van de naaimachine krijgen, nu is die bij een borduur/naaimachine ook wel groter dan bij een normale naaimachine maar helaas heb ik geen losse naaimachine meer. Ik besloot voor een rits te gaan met daarnaast nog voeringstof omdat dat mooier is en het tasje aan de bovenkant dan net zo diep is als de onderkant. Je zet dan als het ware eerst de rits tussen de voeringstof en naait dit dan tussen de bovenkant van het tasje en de voering van het tasje. De eerste kant ging natuurlijk nog vrij gemakkelijk, maar toen moest ik dus de andere kant doen, je maakt dan eerst de rits open en dan kan je hem normaal rond je vrije arm van je machine doen terwijl je dit vastnaait, maar ik moest dus improviseren. Een klein middengedeelte lukte wel, maar de rest moest ik echt met de hand doen :(
Toen kwam ik er dus achter dat ik beter eerst de schouderband aan het tasje had kunnen naaien en de rits er beter eerst in had kunnen zetten voordat ik het tasje in elkaar had gezet haha, stom natuurlijk! Ik heb voor de schouderband de taille-band van de spijkerbroek gebruikt en er dus ook met de hand aan vast gezet. Ik vind het wel een leuk effect hebben :)



Close-up bovenkant/rits


De knoop aan de taille-band heb ik er gewoon aan laten zitten, en aan de andere kant zit dus gewoon het knoopsgat ;)


Ook het zwarte suède label heb ik er gewoon aan gelaten.

Uiteindelijk ben ik wel blij met het resultaat, en ik heb weer van mijn fouten geleerd natuurlijk!
Wat vinden jullie ervan?











Geen opmerkingen:

Een reactie posten