Startpagina

Portemonnee gemaakt


Mijn eerste portemonnee zelf ontworpen en genaaid, en ik ben er best trots op ;) Natuurlijk zijn er veel patronen op internet te vinden die hier op lijken, maar deze heb ik net iets anders gemaakt! Ik ga je laten zien hoe ik het heb gedaan ;)


Een tijd geleden kocht ik bij de Hema schriften met vierkante blokjes van 1X1 cm in A4 formaat, ideaal om patroontjes op te ontwerpen! Duur waren ze niet, ik dacht iets van 3 euro voor 3 schriften.
En daarmee kan je heel veel patroontjes ontwerpen en tekenen ;)


En als je het in de midden openslaat en je haalt de nieten er voorzichtig uit heb je nog grotere vellen.
Mijn patroon paste op een enkele bladzijde trouwens.


Dit is het geworden. Voor de ronde kanten bovenaan heb ik een omgekeerd schaaltje genomen als begeleider, dit kan natuurlijk ook een klein bordje of iets dergelijks zijn als de uiteinden maar goed uitkomen op de rechte strepen. De stippellijn is de 2e doorstiklijn dus niet de uiteindelijke grootte
van het patroon, de buitenste lijnen zijn de uiteindelijke maat dus hier knip je het patroon op uit en leg dat op 2 stofjes. Ik koos voor een stukje spijkerstof en een bedrukte stof. Let op dat je wel 1 cm naadtoeslag eraan knipt! Alleen de opstrijkbare versteviging knip je op werkelijke grootte uit, want je wilt juist de naadtoeslag zo dun mogelijk houden omdat je straks al meerdere lagen op elkaar moet gaan stikken.


Hierboven dus de geknipte delen, rechts de opstrijkbare versteviging wat de uiteindelijke grootte wordt. Ik gebruikte een vrij stevige ;)


En erop gestreken ;) natuurlijk op de "verkeerde" kant van de stof.
Dan leg ik de spijkerstof en de bedrukte stof met de goede kanten op elkaar en stik dit net naast de versteviging rondom vast, behalve natuurlijk aan de onderkant want je moet hem nog kunnen keren!


Daarna de onderste hoeken rondom afknippen,  en bij de bovenkant aan de ronde zijden inkepingen knippen tot net een paar millimeter boven het stiksel. Dit doe je allemaal omdat je anders bobbels krijgt na het omkeren. Zo worden de naden mooi plat ;)


Door het open gebleven stuk omkeren en de naden mooi plat strijken. Het open gebleven stuk strijk je nu ook gelijk naar binnen en plat. Dan rondom een stiksel net naast de rand en een ter breedte van je naaivoetje (dit is ongeveer 7 mm).


Dan vouw je het onderste gedeelte naar de goede kant dubbel, in mijn geval de bedrukte kant aan de buitenkant en stik dit vast op het buitenste bestaande stiksel. Nu is je portemonnee al bijna klaar!
Vouw de klep goed erover en pers vervolgens een vouw erin zodat ie mooi sluit.


voorkant
achterkant

En dan nog een knoop toevoegen, dat was even een denkfout van mij, ik heb namelijk een hoop reserve metalen drukknopen liggen en dacht dan sla ik er zo een van in. Maar helaas moet je daar dus een speciaal setje voor hebben waar je ze mee inslaat, een soort van pinnen en een beschermplaatje waar je de knoop inlegt. Vroeger wel veel van die setjes gehad maar natuurlijk tijdens een opruiming allemaal weggegooid, stom! Dus zocht ik naar een andere oplossing, een gewone in naai bare drukknoop want ik had dus ook geen kleur knoop die bij dit stofje past :( en zo zonder knoop erop is het ook al druk genoeg toch? Maar eerlijk is eerlijk, een drukknoop had handiger geweest, en sneller!
Dus binnenkort maar eens snel wat bestellen ;)



Nog een reden dat ik deze stofjes koos, hij past nu mooi bij mijn tasje wat ik een tijdje terug maakte!
Ik heb nu dus een lichtgewicht tas en portemonnee, ideaal ;)

Natuurlijk is het niet een portemonnee om dagelijks mee te nemen, maar dat is het tasje ook niet.
Het is heel eenvoudig en snel om te maken, dus zeker een model voor beginners!

Wel ga ik zeker nog een uitgebreidere portemonnee ontwerpen waar ook pasjes en dergelijke in passen want ik vind het erg leuk om te doen! Wat vinden jullie ervan?

















1 opmerking: