Startpagina

Hoezen voor hondenmatrasje gemaakt

Ik maakte 2 hoezen voor een nieuw matrasje, deze komt in de opvouwbare bench van onze hond Angel. Die nemen we mee als we een paar dagen weg gaan op vakantie. Angel is gewend om in de bench te slapen, het is voor haar een soort veilige slaapplaats ;) En omdat er 2 hoezen uit de coupon gingen, maakte ik er gelijk maar 2. Wel zo gemakkelijk als er 1 in de was is.


Ik had nog 2 oplegmatrassen liggen die wij van ons bed gehaald hebben omdat we er niet aan konden wennen. Omdraaien is erg lastig en waar we de oplegmatrassen voor kochten werkte niet echt. Wij dachten dat we minder spierpijn zouden krijgen maar helaas dat was dus niet zo. Dus perfect voor een  hondenbench kussen ;) 

Hier liggen alle drie de delen al afgewerkt op elkaar gestikt. Het grote geborduurde gedeelte onder deze achterkant. Even een korte uitleg: Het matrasje is 5 cm dik. Dus ik knipte de stof aan alle buitenkanten groter dan het matras namelijk 2,5 cm + 1,5 cm naadtoeslag. Ik lockte de knipkanten af met mijn lockmachine. Hier stond zwart draad op en had geen zin om alle 4 de klossen te veranderen,  en trouwens je ziet er straks toch niets meer van ;) De 2 achterkanten knipte ik in het midden bij allebei een toeslag aan van 4 cm, dit wordt de opening waar ik later verdeeld 3 stukken klittenband van 5 cm lang aan bevestig. De linkertoeslag hierboven valt dus over de rechtertoeslag. Dan stik ik de hele buitenrand 1 cm van de kant af (0,5 cm is er afgesneden door de lockmachine).

De opening van de hoes (verkeerde kant nog boven)


Dan stik ik verdeeld over de opening 3 stukjes klittenband onder de boven en ondertoeslag.


Dan de hoeken erin stikken voor de dikte van het matras, zorg ervoor dat de naden van de achter en voorkant precies op elkaar liggen, dit kan je controleren door even een speld in de naad te prikken en aan de achterkant te kijken of ie daar ook in de middennaad uitkomt ;) Het stiksel is 5 cm breed, de dikte van het matrasje.


De overtollige hoeken afknippen en even met een zigzagsteek afwerken.


Omdraaien, strijken, en klaar is de hoes ;) Hierboven zie je een van de 4 hoeken die ik erin gestikt heb.




Op dezelfde manier maakte ik nog een hoes met natuurlijk een ander borduurpatroon :)


En hier het matrasje in de bench, een "koninklijk" plekje voor een engel. Is het geen paleisje? :)












Geen opmerkingen:

Een reactie posten